Przejdź do treści

Program Inwestycji Dworcowych

Obecnie PKP S.A. realizuje już – na różnych etapach – ponad 160 inwestycji. Wartość całego Programu Inwestycji Dworcowych szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Podstawowym źródłem finansowania są fundusze unijne, które pokryją około 65% wszystkich środków. Z budżetu państwa planujemy pokryć około 25% powyższej kwoty, a resztę zapewnimy ze środków własnych spółki.

Jednym z głównych założeń Programu Inwestycji Dworcowych jest dostosowywanie dworców kolejowych do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Przykłady udogodnień na dworcach: windy, pochylnie, tablice multisensoryczne i ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, obniżone okienka kasowe, miejsca postojowe, dostosowane toalety oraz oznaczenia z alfabecie Braille’a.

– W PKP S.A. staramy się pogodzić kilka kwestii: funkcjonalność, estetykę i energooszczędność. I właśnie takimi budynkami są Innowacyjne Dworce Systemowe. To nasz autorski projekt obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym potrzebom podróżnych. Z takich dworców korzystają już m.in. pasażerowie podróżujący na trasie Warszawa–Trójmiasto (Ciechanów, Nasielsk, Mława), ale w nieodległych planach mamy ujętą budowę kilkudziesięciu tego typu obiektów. Warto dodać, że innowacyjne dworce są projektowane nie tylko w wersjach standaryzowanych, ale wykonywane są również projekty indywidualne, uwzględniające specyfikę stacji i miejscowości, w której się ona znajduje. – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A..

Innowacyjne Dworce Systemowe wpisują się w trendy projektowania obiektów z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu. Realizacja projektu IDS opiera się na budowie powtarzalnych obiektów o jednym standardzie wykonania, przy jednoczesnej optymalizacji powierzchni. Prace na rzecz innowacji zwiększających efektywność eksploatacyjną dworców. Stacje do ładowania samochodów elektrycznych na dworcach – pierwsze cztery stacje ładowania uruchomiono w Katowicach, Katowicach Ligocie, Częstochowie i Gliwicach w listopadzie 2018 r.  Kolejne planowane to: Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Opole Główne, Gdynia Główna, Gdańsk Wrzeszcz.

W kolejnych etapach planowane jest wdrożenie przy dworcach kolejowych usług krótkoterminowego wypożyczania: samochodów elektrycznych, skuterów elektrycznych i rowerów elektrycznych.