Przejdź do treści

Budowa floty offshore

Dzień 1 – 26.08.2021
09:05–10:15
Sala 5

Pierwszą specjalizacją Pomorza są technologie offshore i portowo – logistyczne służące poprawie bezpieczeństwa i efektywności usług transportowo – logistycznych w portach i na ich zapleczu i przedpolu. Powstanie warunków dla rozwoju innowacyjnych przemysłów okrętowych i stoczniowych (np. funkcji serwisowo – ratowniczych dla konstrukcji typu offshore) stanowi szansę dla polskiej gospodarki. Przedsiębiorstwa branży morskiej są aktualnie ważnym dostawcą sprzętu i usług dla globalnego sektora offshore w szczególności w zakresie jednostek specjalistycznych. Podmioty te mają również ugruntowaną i silną pozycję na rynku europejskim.

Geograficzne rozmieszczenie floty WTIV, składającej się obecnie z około 50 statków, z których dwie trzecie znajduje się w Chinach, a większość pozostałych w Europie Północnej, stanowi kolejne bezpośrednie wyzwanie dla celów morskiej energetyki wiatrowej.

Chińska flota nie prowadzi działalności międzynarodowej, przynajmniej w tym momencie, a duża część pozostałej floty globalnej jest skoncentrowana wokół Morza Północnego i jest zajęta pracą na tym akwenie. Powoduje to ponoszenie znacznych nakładów czasu i kosztów, aby przemieszczać statki instalacyjne na miejsce pracy w innych rejonach.

Kraje spoza wspomnianych regionów napotkają zatem istotne przeszkody w zwiększaniu mocy w morskiej energetyce wiatrowej, chyba że szybko powstaną nowe statki przeznaczone na inne rynki regionalne.

IHS Markit przewiduje, że przemysł będzie musiał zainwestować co najmniej 1,2 do 2 mld dolarów, aby zbudować co najmniej cztery nowe statki w celu zaspokojenia globalnego popytu od 2026 r., poza Chinami kontynentalnymi.

W zależności od tego, gdzie te statki są budowane, całkowity koszt może być znacznie wyższy, jeśli weźmie się pod uwagę lokalne wymagania, szczególnie na wschodzących rynkach morskiej energii wiatrowej w Stanach Zjednoczonych, Azji i Pacyfiku.